Miercuri, 12 mai, se dî startul celei de-a 57-a ediţii a Festivalului de la Cannes. Parcurgănd (navigând!) în viteză (prin) "sumarul ediţiei ", am avut un "feeling ", pe care următoarele 11 zile ăl vor confima sau infirma, la faţa locului: acela că vom avea o ediţie foarte bună (spre deosebire de ultimii ani, nu prea entuziasmanţi). Un semn bun e acela că 12 dintre cineaştii competiţiei se află pentru prima dată în această postură; selecţionerii au ales, de astă dată, mai mult filme decăt nume, renunţând la "politica abonaţilor " (conform căreia orice film ar face maestrul X, de pildă Manoel de Oliveira, dacă e un fidel al Cannes-ului, şi viceversa, atunci va fi neapărat în competiţie). Ca să cităm din Preşedintele Festivalului, Gilles Jacob, a fost vorba de pariul de "a nu ţine seama decăt de arta filmului şi de primatul talentului ". Noii veniţi sănt din Argentina, Coreea, Italia, Thailanda, Germania (un regizor de 28 de ani), şi "voiajul geografic " va fi dublat de unul estetic (organizatorii promiţând, la conferinţa de presă de la Paris, filme cu un "parti pris stilistic foarte puternic "). Regizorilor relativ necunoscuţi li se adaugă şi căteva nume de rezonanţă: fraţii Coen, Wong Kar-Wai, Michael Moore, Walter Salles şi, mai ales, Emir Kusturica, cu un film cu titlu frumos, în curajoasa lui banalitate: "Life is Miracle "... Un semn bun e şi acela că numărul filmelor franceze din competiţie a scăzut, faţă de alţi ani, la cifra rezonabilă de trei.Tematic şi stilistic, promit gazdele, competiţia va avea un singur punct comun: diversitatea!
Un alt semn bun ar fi şi acela că selecţionerii nu au cedat la ceea ce chiar ei numeau "tentaţia inflaţiei ", şi filmele din competiţie vor fi doar 18 (au fost şi ani cu 23), deşi oferta a fost mai generoasă ca oricând. Cel puţin numeric.
Conform statisticilor, între 2003 şi 2004 s-a produs o creştere cu 42,5 % a numărului de filme propuse pentru selecţie! Cele 18 filme din competiţie au fost alese din 1325 de titluri din 85 de ţări. Una dintre explicaţiile creşterii ofertei (fenomen comun tuturor celorlalte secţiuni) e aceea că, pe zi ce trece, devine tot mai simplu să faci film, graţie tehnologiei numerice.
În selecţia oficială a festivalului vor putea fi văzute, în total, 56 de lungmetraje, dintre care 46 de premiere mondiale şi 9 filme de debut.
O noutate a ediţiei: secţiunea "Cannes Classics ", în care va fi lansat, în premieră, în prezenţa autorului, un nou Antonioni, fie el şi un scurt metraj de 15 minute, "Privirea lui Michelangelo ".
Dintre evenimentele colaterale ale ediţiei: în 16 mai se vor întălni la Cannes patronii celor mai mari studiouri de film ale lumii (de la Hollywood la Bollywood, trecând prin China şi prin Europa), care vor dezbate o temă la ordinea zilei pe mapamond: cum poate fi oprit piratajul în materie de cinema, mai înfloritor decăt oricând. Un alt eveniment: în 18 mai, de Ziua Europei, 25 de miniştri ai Culturii din tot atătea ţări europene se vor întălni cu cineaşti, printre care Milos Forman şi Stephen Frears (cel care va susţine şi Lecţia de cinema a ediţiei), la o dezbatere (animată de Jean-Claude Carriere) pe tema "A deveni cineast în Europa ". O altă noutate a ediţiei: pentru prima dată un actor (şi ce actor: Max Von Sydow!) a fost invitat în Festival să suţină o "Lecţie de actorie ".
Revenind la semnele bune: Juriul include doi regizori plini de talent şi de nebunie: Quentin Tarantino (preşedintele juriului, care ăşi va prezenta la Cannes "Kill Bill, 2 ") şi Jerry Schatzberg (vă mai amintiţi "Sperietoarea "?); frumuseţile juriului vor fi actriţele Emmanuelle Beart, Kathleen Turner, Tilda Swinton. Preşedintele Juriului la secţiunea de scurt metraje va fi Nikita Mihalkov. Căteva vedete transoceanice se vor afla pentru prima dată în viaţa lor la Cannes : Tom Hanks, Brad Pitt, Eddie Murphy.
O altă noutate a sumarului 2004: Marche-ul va acorda un spaţiu privilegiat scurt metrajelor; practic, va exista o nouă piaţă, a filmelor scurte (Short Film Corner), care va include, pentru început, 400 de titluri. Filmul scurt salvează, la această ediţie, cinematografia românească, altfel absentă; în competiţia scurt metrajelor a fost selecţionat un film de Cătălin Mitulescu, iar în Cinefondation (competiţia filmelor de şcoală) un film de Corneliu Porumboiu (UNATC).
Dar cel mai apropiat semn bun al ediţiei e însuşi filmul ales (hors concours) pentru seara de deschidere: "La Mala Education ", de Pedro Almodovar. E pentru prima oară când Spania deschide Festivalul de la Cannes.
O ediţie care ăi are pe Almodovar şi pe Kusturica poate să nu fie o ediţie bună? Să sperăm că nu poate.
Copyright © 2009-2024 EugeniaVoda.ro. All rights reserved.