Agenţiile de presă transmit de zor o serie de informaţii privitoare la Festivalul de la Cannes. Iată cîteva dintre ele, pentru cinefilii puri şi duri (dar şi pentru cei impuri şi neduri).
Festivalul care, ca de obicei, se anunţă foarte bogat în filme şi evenimente va debuta săptămîna viitoare, miercuri. Filmul ales pentru seara de deschidere (proiectat în afara competiţiei) va fi... Fanfan la Tulipe. Punctele de suspensie vor să marcheze o oarecare surprindere, legată de "asincronismul" manifest al festivalului faţă de temele actualităţii. Aşadar, nu un film de război şi pace, nici unul politic nu va deschide festivalul de la Cannes, ci un film de aventuri, de Gerard Krawczyk, despre un erou imaginar şi popular al secolului XVIII, devenit celebru în cinema graţie regizorului Christian Jaque, în 1952. În acelaşi an, filmul a şi cucerit Premiul pentru regie la Cannes. Ediţia 2003 a lui Fanfan la Tulipe îi datorează mult celebrului Luc Besson (coproducător şi coscenarist), al cărui fler în materie de succes de public se va mai confirma, probabil, încă o dată. În rolurile jucate pe vremuri de Gerard Philipe şi Gina Lollobrigida evoluează acum Vincent Perez şi Penelope Cruz.
Ediţia a 56-a a festivalului se va plasa sub semnul lui Federico Fellini (10 ani de la dispariţie). Festivalul îi va dedica lui Fellini afişul oficial, şi va include în program o retrospectivă integrală a filmelor lui Fellini, în copii noi, sau restaurate, sau în versiuni inedite, visate cîndva de marele cineast. Totul va fi completat de mai multe filme documentare despre Fellini pe platou; iar Nicola Piovani, ultimul compozitor care a lucrat cu Fellini, îl va evoca pe maestru într-o Lecţie de muzică, prima de acest gen organizată la Cannes (pînă acum au fost doar Lecţii de cinema, susţinute de regizori prestigioşi). Muzica filmelor lui Fellini de la Nino Rota la Nicola Piovani va îmbrăca sonor ediţia, de la Palatul festivalului pînă la Cinematograful de pe plajă (unde, pe un ecran uriaş, plantat în mare, vor rula, pentru marele public "civil", tot filme de Fellini). Aşadar, oricum ar fi să fie ediţia viitoare, ea va rămîne în istorie cel puţin ca ediţia "integralei Fellini".
Afişul oficial al ediţiei e semnat de artista americană Jenny Holzer, care a conceput pentru festival şi cîteva instalaţii luminoase; pe ecrane montate pe plajă, sau în istoricul Suquet, sau la Palatul festivalului, vor fi proiectate generice ilustre, citate, fragmente din filme faimoase; e o inovaţie menită, zic organizatorii, să extindă magia cinematografului în întregul oraş, şi "să întărească legăturile dintre festival şi oraşul care îl găzduieşte".
Competiţia va număra 20 de titluri. Printre concurenţi figu-rează nume sonore: Lars von Trier, Clint Eastwood, Peter Greenaway, Hector Babenco şi nume mai puţin sonore, dar care revin, mereu, în selecţia oficială (de pildă "abonaţii Cannes-ului" Samira Makhmalbaf şi Alexandr Sokurov, care, orice ar face, sînt acolo).
În afara competiţiei, în proiecţii speciale, figurează un Nanni Moretti (de fapt doi, pentru că Nanni Moretti e prezent cu două filme), un Wim Wenders, un Michael Haneke. Cu mare tam-tam publicitar se anunţă premiera internaţională, în acelaşi context, în afara competiţiei, a celei de-a doua părţi din trilogia Matrix (Matrix Reloaded), semnată de scenariştii şi regizorii Larry şi Andy Wachowski.
Keanu Reeves, Monica Bellucci, Lambert Wilson sînt doar cîţiva dintre interpreţii filmului care vor fi prezenţi la lansarea de la Cannes.
Într-o conferinţă de presă care a avut loc la Paris, la sfîrşitul lui aprilie, Gilles Jacob, Preşedintele festivalului, a anunţat şi componenţa juriilor. Juriul secţiunii de scurtmetraje şi al filmelor din Cinefondation (filme studenţeşti, provenite de la diverse şcoli de cinema de pe glob) va fi Emir Kusturica, după ce, anul trecut, preşedinte aici a fost Martin Scorsese. Kusturica e, printre altele, autorul unui film de absolvire ( a şcolii de cinema pragheze, FAMU), el însuşi premiat la mai multe festivaluri. Iar relaţia lui Kusturica cu festivalul de la Cannes e una fericită şi durabilă; cineastul face parte din cercul restrîns al regizorilor cu două Palme d’Or la activ: una în 1985, pentru Tata e plecat în călătorie de afaceri, şi una în 1995 pentru Underground.
Cît despre juriul "mare", preşedinte va fi regizorul francez Patrice Chereau, înconjurat de actriţele Aishwarya Rai (India), Meg Ryan (Statele Unite), Karin Viard (Franţa), de scriitorul napoletan Erri De Luca, de actorul francez Jean Rochefort şi de regizorii Steven Soderbergh (american, laureat cu Palme d’Or), Danis Tanovic (bosniac) şi Jiang Wen (chinez). "Cu un asemenea juriu, nici nu merită să mai mergi la Cannes", a fost de părere, mai în glumă mai în serios, Nicolae Manolescu, în şedinţa de redacţie. Într-adevăr, nu e unul dintre cele mai impresionante jurii ale Cannes-ului. Pe de altă parte, s-au văzut pînă acum şi ediţii proaste cu jurii bune, şi invers, ediţii bune cu jurii proaste. Rămîne de văzut
Pînă atunci, invitaţii la festival au fost anunţaţi că, dată fiind conjunctura internaţională, s-au întărit măsurile de securitate, toate intrările Palatului vor fi controlate încă şi mai sever decît în alţi ani, iar sfatul ar fi "să evitaţi să transportaţi bagaje şi obiecte metalice". Totul se termină cu o invitaţie la "vigilenţă" ( "Merci d’être vigilant") şi cu trei numere de telefon la care să suni de urgenţă în cazul în care remarci vreun obiect suspect sau vreo atitudine suspectă
Să sperăm că singurii "suspecţi" ai Cannes-ului vor fi tot cei obişnuiţi, adică oamenii bolnavi de ( prea mult) cinema.
Copyright © 2009-2024 EugeniaVoda.ro. All rights reserved.