O ediție rotundă: ediția cu numărul 70, a Cannes-ului, va lua startul asta seară. Cel mai mare festival de film al lumii și cel mai mediatizat eveniment al Planetei, după Jocurile Olimpice.
Pare incredibil, dar încă de duminică seara, deci cu trei nopți înainte de deschidere, în fața Palatului festivalului erau deja instalați, cu arme și bagaje, cu scaune, cu pături și cu scări metalice, pe care să se poată cocoța cît mai sus, zeci de oameni, hotărîți să prindă un loc bun în galerie! Galeria vînătorilor de autografe, galeria devoratorilor de staruri, galeria celor dispuși să-și petreacă un fel de concediu de odihnă nu la Lacul Roșu ci la Scara Roșie, pe care vor urca seară de seară vedetele...Ar rămîne ca psihiatrii satului planetar să decidă daca e vorba de o maladie (să-i zicem cinefilie morbidă) sau doar de un sport, fie el și extrem. Pentru că tot mi-am botezat rubrica InstaCannes, și pentru că o imagine face cît o mie de cuvinte, am făcut o fotografie cu mulțimea de "pelerini", din fața faimoasei scări care încă nu era roșie, ci era albă, din fața unui Palat încă pustiu, fără niciun afiș... Privind apoi fotografia, am realizat că e mult prea tristă pentru o sărbătoare! O sărbătoare care tocmai începe! Între timp, istorica scară cu 24 de trepte a fost învelită în covorul roșu, care se va schimba zilnic! Între timp, ca și cînd a fost învîrtit un comutator, Cannes-ul a trecut din atmosfera de Antonioni într-una de Fellini – exuberanță, culoare, aglomerație, afișe peste afișe! Pe afișul principal al ediției descoperim o fotografie a Claudiei Cardinale, pe o terasă de acoperiș a Romei anilor ’50, imaginea unei fete dansînd, numai bucurie și naturalețe; a provocat o adevărată polemică faptul că fotografia a fost inutil și absurd "fotoshopată", în sensul că, față de original, talia a fost subțiată și alungită, picioarele la fel..., și asta cu imaginea unei actrițe care chiar nu avea nevoie de așa ceva!
Ceremonia de deschidere, de astă seară, ca și ceremonia de închidere, din 28 mai, cînd se vor anunța cîștigătorii – vor fi prezentate de o altă frumusețe italiană, Monica Bellucci, care va veni cu eleganța ei și în mod sigur nu va face glume proaste, cum s-a întîmplat cu prezentatorul de anul trecut (care a șocat pe toată lumea, spunînd că "Woody Allen preferă să filmeze în Europa, deși nu e acuzat de viol în America!", dublă lovitură la Woody și la Polanski).
Urmează, așadar, douăsprezece zile în care, conform tradiției, "lumea va privi spre Cannes, iar Cannes-ul va privi spre lume"! Zvonurile - pornite, probabil, dinspre foarte puținii fericiți care au văzut deja cele 18 filme ale Competiției (alese din peste 1900!) – spun ca s-ar anunța un "an erotic", începînd cu filmul francez ales pentru deschidere, în afară de concurs, "Fantomele lui Ismael", de Arnaud Desplechin, povestea unui triunghi amoros cu trei mari actori – Charlotte Gainsbourg, Marion Cotillard și Mathieu Amalric și terminînd cu un alt film francez, dar din competiție, "Amantul Dublu", de Francois Ozon, un regizor cunoscut pentru talentul și seriozitatea lui, care declară, apropo de această "direcție": "Cu atît mai bine, în epoca sumbră în care trăim! Cînd totul merge prost, rămîne sexul!"
Mai e de adăugat doar că juriul mare va fi condus de Pedro Almodovar. Și că singura prezență românească la festival e Cristian Mungiu, în postură de președinte de juriu la scurt-metraje și la filmele de școală (Cinefondation). Faptul că niciun regizor român nu e prezent în absolut nicio secțiune, cît de mică, nu e un semn bun, nu e nici măcar un semn de normalitate, dar asta e altă poveste! Deocamdată să ne bucurăm de povestea Cannes-lui 70!
Copyright © 2009-2024 EugeniaVoda.ro. All rights reserved.