Să începem cu o senzație amuzantă, transmisă festivalului de Woody Allen, de la New York, împreună cu părerea de rău că anul ăsta nu va reuși să ajungă la Cannes; întrebat ce fel de om e Donald Trump, care a jucat într-un film al lui Woody Allen, Celebrity, în 1998, cineastul răspunde: "Atunci era angajatul meu și puteam să-i dau, pe platou, ce indicații voiam. Acum, așa ceva mi s-ar părea dificil! La vremea respectivă era un om fermecător. Acum, închid ochii și îmi rețin respirația. Am senzația că Frații Marx s-au instalat la Casa Albă!"
Cît despre cifre, ele sunt impresionante, începînd cu bugetul festivalului: 20 de milioane de Euro (din care jumătate provin din fonduri publice, restul e completat de mai multe societăți profesionale și de parteneri privați). Pînă la cifra 70, Festivalul a crescut non-stop (în afara momentului de pojar istoric, din mai '68, cînd a fost "ediția întreruptă"). Dacă în anii '60 erau acreditați 600 de jurnaliști, azi sunt în jur de 5000, din 85 de țări! Avea dreptate Delegatul general al festivalului, Thierry Fremaux, cînd spunea că la Cannes "presa face festivalul!"...) Azi, Le Marche du film, cu peste 10 mii de participanți și cu peste 1500 de proiecții, rămîne cel mai mare tîrg de cinema al Planetei. Pe cît de masive sunt cifrele, economic vorbind, pe atît de selective sunt cînd vine vorba de ceea ce se cheamă Selecția Oficială, unde, în toate secțiunile adunate, figurează sub 100 de titluri (spre deosebire de Berlin și Toronto, care au în jur de 300). Cea mai selectivă e Competiția, care la actuala ediție propune doar 19 filme. O idee bună a autorilor actualului Catalog al festivalului e de a scrie, mare, deasupra titlului filmului, numele regizorului și locul nașterii; pînă la urmă, "obîrșia" și formația sunt cele care "fac filmul" cel puțin în egală măsură cu banii! De pildă, un film din competiție e regizat de grecul Yorgos Lanthimos, principalii creatori de pe generic sunt greci, dar filmul e integral o producție... irlandeză! Sigur că, în scripte, filmul va figura ca o "producție Irlanda", dar în mentalul colectiv, chiar dacă e vorbit în engleză și are staruri internaționale în distribuție, el va rămîne, pururi, dacă nu "un film grec" atunci cel puțin "filmul unui grec"!
Competiția include cîte un film din Rusia, Ungaria, Suedia, Irlanda (Grecia?), Ukraina, Marea Britanie, Austria, Germania, Japonia, două filme din Coreea de Sud, cîte patru filme din Franța și din SUA. Cel mai în vîrstă membru al competiției e austriacul Michael Haneke (dar născut la Munchen și venit cu un film producție franceză!), care, la 75 de ani, e și singurul deținător, dintre regizorii din competiție, al trofeului suprem, Palme d'or (Haneke are, de fapt, două Palme, iar dacă ar cîștiga și acum – ceea ce nu cred – ar fi și singurul regizor triplu laureat din istoria festivalului). Intre Haneke și cel mai tînăr regizor al competiției, new-yorkezul Benny Safdie, e o distanță de 44 de ani. Ca o noutate (care a și provocat controverse), e pentru prima dată cînd, în competiție, sunt acceptate două filme care nu vor rula în sălile de cinema, pentru că sunt produse "în regim de video la domiciliu" de Netflix, rețeaua de streaming cu 100 de milioane de abonați! Distribuitorii în rețeaua de săli au protestat, pe bună dreptate. Cannes-ul ar putea fi cîștigat de un film care nu va avea dreptul să ruleze în sălile de cinema! (Drept care, începînd cu anul viitor, s-a modificat regulamentul de selecție și așa ceva nu va mai fi posibil). Deocamdată, organizatorii se declară mulțumiți că au selectat în festival un nou mare producător, Netflix, care investește enorm în cinema...
Juriul Competiției, condus de cel mai iubit cineast spaniol contemporan (chiar dacă ne-Palmat), Pedro Almodovar, e unul foarte consistent, cu personalități de mare autenticitate (vedetele juriului sunt Paolo Sorrentino, Jessica Chastain, Will Smith, Agnes Jaoui, dar și o splendidă actriță chineză, cu un nume nostim, Fan Bingbing, născută în '81, desemnată de revista Time printre cele "100 de personalități influente ale lumii"). Privind "en vol d'oiseau" selecția de filme, s-ar putea preconiza că vom avea o ediție excepțională. Privind structura juriului, s-ar putea miza pe ideea că va cîștiga "o femeie (sunt trei regizoare în competiție) sau un Netflix!" Dar nu suntem la o casă de pariuri. Suntem la Cannes, unde pînă și lucrurile ușoare sunt luate foarte în serios!
Copyright © 2009-2024 EugeniaVoda.ro. All rights reserved.